OPROŠTAJ S VRTIĆEM I POLAZAK U OSNOVNU ŠKOLU

Jedan od najposebnijih dana u životu djeteta i roditelja polazak je djeteta u prvi razred osnovne škole. Polaskom u školu dijete se odvaja od obitelji, vrtićkih prijatelja i svojih odgojitelja, a približavanjem toga važnog dana mnogi roditelji se pitaju kako mogu djetetu što više olakšati prijelaz iz vrtićke u školsku sredinu. Naime, dijete se mora prilagoditi novim pravilima ponašanja – doći na početak nastave, sjediti na jednom mjestu duže vrijeme, pratiti aktivnost od početka do kraja, a djetetova sposobnost učenja i izvršavanja zadataka stalno se procjenjuju. Također, to je prva provjera djetetovih intelektualnih, emocionalnih, socijalnih i drugih sposobnosti.

O prvim danima školovanja uvelike ovisi uspješnost djetetovog daljnjeg školovanja pa polazak u školu treba smatrati značajnim trenutkom za budući život djeteta. Stoga, važno je posvetiti pozornost pripremi djeteta za školu, s posebnim naglaskom na djetetovu emocionalnu i socijalnu pripremu i prilagodbu.

Aktivnosti koje olakšavaju polazak u školu:
  • potaknuti sudjelovanje djeteta u svim vrtićkim manifestacijama usmjerenima oproštaju djece predškolaca s vrtićem i odgojiteljicama – prihvatiti tugu, ljutnju, strah i sve ostale emocije kao normalne i iznimno važne u okolnostima za dijete velikih životnih promjena

  • na vrijeme i u ugodnoj atmosferi nabaviti potreban pribor i odjeću za školu – uključiti dijete u sve aktivnosti oko nabave i pripreme školskog pribora i knjiga (zajedno odabrati bilježnice, pernice i drugi pribor, napisati djetetovo ime na knjige i bilježnice i sl.)

  • u dogovoru s djetetom odrediti prostor za rad i učenje – vrlo je važno da dijete ima vrijeme i prostor za rad, učenje i pisanje svojih zadaća

  • odrediti jasna pravila vezana uz učenje i školske obveze jer poticanje učenja na istom mjestu i u isto vrijeme olakšava razvijanje radnih navika kod djece

  • radna površina i prostor tijekom pisanja zadaće i učenja trebali bi biti uredni i bez puno sadržaja i igračaka koje će odvlačiti djetetovu pažnju

  • postupno privikavati dijete na sjedeći rad nuđenjem aktivnosti i sadržaja koji su mirniji i odvijaju se u sjedećem položaju

  • započeti stvaranje radnih navika kod djeteta – zadati djetetu neke lagane zadatke (npr. uvijek pokupiti svoje igračke iza sebe, promijeniti kućnom ljubimcu vodu ili ga izvesti u šetnju, staviti posuđe na stol prije obroka ili ga pokupiti iza sebe nakon jela…) koje će morati svakodnevno izvršavati

  • prošetati s djetetom oko škole, zadržati se na školskom igralištu ili ući u školu

  • uvježbati s djetetom put do škole, upoznati ga s prometnim pravilima i ponašanjem na ulici te ga upozoriti na opasna mjesta (npr. prijelazi preko ceste, pružni prijelazi i sl.)

  • dogovoriti pravila koja će pomoći djetetu da se osjeća sigurno kod kuće i na putu od kuće do škole

  • na vrijeme obavijestiti dijete o svim promjenama koje slijede i razgovarati o tome kako će se na njih prilagoditi – dio vremena će provoditi samo kod kuće, samo će se odijevati i pripremati za školu, možda će si samo morati pripremiti neki jednostavniji obrok…

  • objasniti što detaljnije koje su sve razlike između vrtića i škole

  • naglasiti djetetu da imate povjerenja u njegove sposobnosti i da ste uz njega kad mu treba pomoć

  • razgovarati o načinima na koje može zatražiti pomoć od Vas, tko mu još može pomoći kada nešto ne razumije ili kad mu je potrebna pomoć

  • naučiti dijete bitne informacije: adresu stanovanja, brojeve telefona roditelja i mjesto rada te druge važne informacije za koje procjenjujete da mogu pomoći djetetu da bude sigurno (poželjno je dati djetetu mali adresar u kojem će sve te važne informacije biti napisane)

  • razvijati pozitivne stavove djeteta prema školi i učitelju – nikada ne bi trebalo plašiti dijete školom niti mu prijetiti njegovom učiteljem/učiteljicom

  • ne graditi sliku idealnog učitelja, već sliku realnog čovjeka koji pomaže djeci da nauče mnoge zanimljive stvari

  • o školi pričati kao o mjestu na kojem će dijete puno naučiti, raditi zanimljive stvari te upoznati mnoge nove prijatelje

  • prije polaska u školu ponekad se javljaju određeni strahovi – poželjno je o strahovima razgovarati s djetetom i pružiti mu osjećaj sigurnosti i povjerenja u Vas

  • osim kod djece, brojni strahovi mogu se javiti i kod roditelja, a oni se vrlo lako mogu prenijeti na dijete – poželjno je raditi na njihovom smirivanju, što se ponajviše postiže kvalitetnim informiranjem o svim potencijalnim problemima i poteškoćama te razgovorom s djetetom, partnerom, stručnom službom škole i vrtića i sl.

  • osamostaliti dijete u brizi za sebe: u kulturno-higijenskim navikama pri jelu, odijevanju, korištenju toaleta, pranju i brisanju ruku, u brizi za svoje stvari, otključavanju i zaključavanju vrata kuće/stana i sl.

  • podučiti dijete kako da sigurno i odgovorno samo ode u dućan i kupi 2-3 sitnice – na taj način dijete stječe samostalnost i sigurnost te upoznaje vrijednost novca

  • podučiti dijete da zapamti ili prepoznaje položaj kazaljki na satu u vrijeme kad treba ići u školu

  • ukoliko ste u mogućnosti, pažljivo planirati godišnji odmor – ostaviti si nekoliko slobodnih dana kako biste mogli prvih dana otpratiti dijete u školu i dočekati ga po povratku iz škole

  • kod kuće svečano obilježiti prvi dan polaska djeteta u školu

  • po povratku djeteta iz škole sa zanimanjem i izraženim interesom razgovarati s djetetom o tome što su radili u školi, što mu se svidjelo, što ne, što je bilo lako, tko mu je prijatelj/ica i sl.

  • prvih dana i tjedana škole raditi zajedno s djetetom na njegovim školskim aktivnostima, a nakon određenog vremena početi dijete poticati na što veću samostalnost u radu

  • potaknuti dijete da se odmori od školskih aktivnosti na način koji mu najbolje pomaže da se opusti – igra, sport, ples, slobodne aktivnosti po djetetovom izboru…

Važno:

Primjenom mnogih prethodno spomenutih prijedloga za razvijanje radnih navika i samostalnosti djece, roditelji indirektno pozitivno utječu na razvoj djetetovog samopoštovanja i samopouzdanja koje je iznimno važno prilikom polaska u školu i suočavanja s velikim životnim promjenama.

Dobra emocionalna priprema djeteta za školu preduvjet je ostvarenja svih intelektualnih i ostalih potencijala i mogućnosti djeteta!

Sretan i uspješan početak nove školske godine i bezbrižno putovanje kroz sve izazove koje donosi polazak djeteta u osnovnu školu!

This Area is Widget-Ready

You can place here any widget you want!

You can also display any layout saved in Divi Library.

Let’s try with contact form: