PRILAGODBA DJETETA NA BORAVAK U JASLICAMA / VRTIĆU

Za većinu djece jaslice/vrtić predstavljaju prvo odvajanje od roditelja i nepoznat prostor u kojem ga roditelj ostavlja nepoznatim osobama.

Adaptacija, odnosno prilagodba djeteta na jaslice/vrtić, proces je tijekom kojeg se dijete prilagođava novom prostoru, odgojiteljima, drugoj djeci, ritmu i pravilima vrtića. Kako za većinu djece polazak u jaslice/vrtić predstavlja stres, tako je u tom razdoblju moguće očekivati promjene u djetetovom ponašanju, emocionalnim reakcijama te cjelokupnom funkcioniranju.

Neka djeca se bez većih poteškoća prilagode novim okolnostima, dok je drugoj djeci za prilagodbu potrebno određeno (kraće ili duže) vrijeme. Reakcije na boravak u jaslicama/vrtiću obično se pojavljuju u prvim tjednima boravka, međutim poteškoće prilagodbe mogu se pojaviti i kasnije, iako se prvotno dijete bez poteškoća odvojilo od roditelja.

Prvih dana boravka u jaslicama/vrtiću dijete može:

  • oštro protestirati

  • svoju bespomoćnost izražavati plačem, povlačenjem i pasivnošću

  • odbijati kontakt s odgojiteljima ili suprotno tome, biti potpuno orijentirano na odgojitelja

  • čvrsto držati svoju dudu, bočicu, gazu, igračku (prijelazni objekt)

  • odbijati hranu ili slabo jesti (promijeniti navike hranjenja)

  • kratko i nemirno spavati (promijeniti navike spavanja)

  • izražavati ljutnju na različite načine (vrištati, gristi drugu djecu, bacati stvari i sl.)

Roditeljima se preporuča da budu brižni i strpljivi s djetetom tijekom razdoblja prilagodbe jer dijete može biti ljutito i kod kuće, a moguća je i regresija u ponašanju, tj. dijete se može vratiti nekim navikama iz ranije faze razvoja, npr. mokrenju u krevet, dudanju dude, sisanju palca, odbijanju odvajanja od majke, tepanju i sl.

Što može otežati odvajanje?
  • uplakan i nesiguran roditelj

  • roditelj koji, ne oprostivši se od djeteta, doslovno pobjegne

  • roditelj koji se dugo zadržava na vratima sobe dnevnog boravka i/ili stalno viri kroz prozor

KAKO RODITELJI MOGU OLAKŠATI DJETETOVU PRILAGODBU NA JASLICE/VRTIĆ?
  • nekoliko dana prije polaska u vrtić preporuča se prošetati s djetetom do vrtića te mu objasniti što polazak u vrtić znači, opisati djetetu tko će ga u vrtiću dočekati i kako će provoditi svoje vrijeme, koga će sve upoznati, koliko dugo će boraviti, ali i obvezno naglasiti kako će se roditelj vratiti po dijete

  • preporuča se da roditelj bude taj koji će s djetetom prolaziti razdoblje prilagodbe na vrtić (ne bake, djedovi, dadilje…)

  • tijekom razdoblja prilagodbe važno je dijete redovito dovoditi u vrtić

  • nužan je pozitivan stav roditelja prema vrtiću te povjerenje u osobe koje će se u vrtiću brinuti za dijete

  • prvih dana boravka, roditelj treba neko vrijeme provesti s djetetom u grupi, a u dogovoru s odgojiteljima napustiti grupu i ostaviti dijete, ali uz obvezno prethodno pozdravljanje s djetetom i naglašavanje svog povratka po dijete

  • preporuča se postupno produžavati vrijeme boravka u vrtiću te dolaziti po dijete u dogovorenom vremenu

  • ponijeti stvar uz koju je dijete emocionalno vezano (npr. dudu, bočicu, gazu, dekicu, omiljenu igračku i sl.) i uz koju se može umiriti. Takvi objekti olakšavaju prijelaz iz roditeljskog doma u vrtić na način da djeci pružaju osjećaj sigurnosti u novoj sredini.

  • dogovoriti s djetetom aktivnosti u koje se može uključiti za vrijeme boravka u vrtiću (npr. „Ti se igraj s kockama pa onda malo s autićima dok se ja ne vratim.“)

  • ne davati nerealna obećanja, npr. da će u vrtiću biti jako sretan i da će se odmah sa svima sprijateljiti. Potrebno je naglašavati informacije koje su sigurne, npr. „U vrtiću ćeš se igrati, jesti, spavati, a onda ću ja doći po tebe.”, ”Upoznat ćeš drugu djecu.” i sl.

  • kratko se oprostiti s djetetom jer dugo opraštanje ostavlja dojam nesigurnosti roditelja što kod djeteta izaziva osjećaj nepovjerenja u odgojiteljice i vrtić (pogrešna je ideja da će djetetu biti lakše ako se zaigralo pa nije vidjelo roditelja kad je otišao jer se time ruši djetetovo povjerenje u roditelja).

  • pokazati djetetu prihvaćanje i razumijevanje njegovih osjećaja, posebno kad je zabrinuto i uplašeno. Ne govoriti djetetu da ne smije plakati ili da se tako ponašaju male bebe, već mu dopustiti da izrazi svoje osjećaje.

  • naglašavati kako će se roditelj obvezno vratiti po dijete (npr. „Doći ću po tebe čim završim posao.“)

Također, ako dijete neke navike nije steklo do polaska u vrtić, nove navike ne bi trebalo uvoditi upravo u vrijeme polaska u vrtić jer su odvajanje od roditelja i uspješna prilagodba na vrtić najvažniji razvojni zadatak za dijete (npr. ako se još nije počelo s odvikavanjem od pelena, iako je dijete za to zrelo, ne treba započinjati s tim u vrijeme polaska u vrtić).

Potrebno je naglasiti kako prilagodba nije gotova kada dijete prestane plakati, već onda kada počne spontano izražavati svoje osjećaje, misli i stavove o vrtiću.

Dragi roditelji,

zadržite pozitivan stav prema vrtiću!

Razgovarajte s djetetom o vrtiću s veseljem i iščekivanjem – ali to zaista i mislite.

Odgojitelje i stručne suradnike prihvatite kao saveznike, informirajte ih o djetetovim navikama spavanja i hranjenja, bitnim medicinskim podacima i sl. jer je u ovoj dobi još uvijek važnije da se ustanova prilagođava djetetu, a ne dijete ustanovi.

Pripremite se na činjenicu da odgoj svog djeteta, u određenoj mjeri, prepuštate profesionalcima – što može biti izvor straha, tjeskobe, ljutnje… Pronađite način kako se nositi sa spomenutim osjećajima koji Vas mogu ometati u Vašem svakodnevnom funkcioniranju (npr. razgovarajte s osobom od povjerenja, odvojite malo vremena za svoja mala zadovoljstva – odlazak frizeru, odlazak u teretanu, provodite kvalitetno vrijeme sa svojim djetetom kada nije u vrtiću – na izletima, u igrama i sličnim aktivnostima).

Imajte na umu da je vrtić mjesto igre i zabave i mjesto gdje Vaše dijete razvija nove vještine i znanja. Svojim pozitivnim stavom prema vrtiću i brigom o svojim osjećajima pomoći ćete djetetu u nošenju s emocijama straha, izgubljenosti i bespomoćnosti te ćete mu pomoći da vrtić ubrzo postane sigurno mjesto u kojem će kroz igru, zabavu i učenje unaprjeđivati sve svoje sposobnosti i vještine.

U slučaju da poteškoće prilagodbe na vrtić traju duže od očekivanog ili su značajno intenzivnije od očekivanog, svakako se obratite odgojiteljima i djelatnicima stručno-razvojne službe vrtića.

Sretno!

This Area is Widget-Ready

You can place here any widget you want!

You can also display any layout saved in Divi Library.

Let’s try with contact form: