Psihološka procjena djece rane i predškolske dobi te djece i mladih

Psihološka procjena ili psihodijagnostička obrada je stručni psihologijski postupak koji se provodi s ciljem utvrđivanja trenutnog razvojnog statusa djeteta te utvrđivanja eventualnih razvojnih ili drugih odstupanja i teškoća u psihomotoričkom, komunikacijsko-jezično-govornom, kognitivnom i/ili socioemocionalnom razvoju.
Psihološka procjena provodi se i s ciljem utvrđivanja potencijalne darovitosti ili darovitosti djece.
Na osnovu rezultata psihološke procjene planiraju se odgojne, obrazovne i terapijske intervencije s ciljem unaprjeđivanja svih potencijala i sposobnosti djeteta, kao i s ciljem planiranja tretmana prolaznih ili trajnih razvojnih, emocionalnih ili drugih teškoća.

Psihološka procjena uključuje inicijalni razgovor s roditeljem (roditeljima) djeteta radi dobivanja svih relevantnih informacija o dosadašnjem razvoju djeteta, kao i utvrđivanja razloga za provođenje psihološke procjene.
Na inicijalni razgovor dolazi se bez djeteta te je obvezno potrebno ponijeti dosadašnju relevantnu medicinsku dokumentaciju te posebno nalaze i mišljenja psihologa, logopeda, edukacijskog rehabilitatora, pedijatra neurologa, radnog i senzornog terapeuta i sl.
Psihološka procjena uključuje različite aktivnosti – od igre, crtanja, razgovora do rješavanja različitih zadataka koji su dio standardiziranih i certificiranih psihodijagnostičkih instrumenata (testova).

Psihološka procjena završava savjetodavnim razgovorom s roditeljem (roditeljima) djeteta na kojem se roditelje informira o rezultatima psihološke procjene.
Tijekom tog razgovora roditeljima se daju detaljne preporuke za daljnji tretman, odnosno poduzimanje roditeljskih, odgojno-obrazovnih ili terapijskih intervencija s ciljem stvaranja optimalnih uvjeta za djetetov cjelokupni daljnji razvoj te prevladavanje eventualnih razvojnih teškoća, teškoća u učenju, socioemocionalnih teškoća i sl.